facebook
 
////////////////////////////////////////////////////////////////

PROJEKT ZAKONCZONY

///////////

W dniu 27.07 2013 odbyło się sympozjum dotyczące wolontariatu w sektorze
kultury


sobota 27. lipca 2013, g.11.00-15.30
sala warsztatowa nr 110
Teatr Łaźnia Nowa
os. Szkolne 25, 31-977 Kraków
osoba do kontaktu: Małgorzata Chęcińska-Głazik, tel.: 502 919 145
Jak dojechać?
Tramwajem nr 4 (kierunek Wzgórza Krzesławickie) oraz 22 (kierunek
Walcownia); w obu przypadkach proszę wysiąść na przystanku Struga
(przystanek za Placem Centralnym). Z przystanku Struga należy przejść przez
ulicę i minąć kościół, następnie skręcić w drugą przecznicę w prawo. Na
końcu ulicy zobaczą Państwo budynek szkół elektrycznych, a po jego lewej
stronie – siedzibę teatru.


HARMONOGRAM:

11.00 – 12.00
Małgorzata Chęcińska- Głazik, Agnieszka Siewicz
Teatr Łaźnia Nowa
  - Otwarcie spotkania, przywitanie gości
  - Prezentacja na temat projektu + slajdowisko
  - Tytuł wystąpienia: Opracowanie i wdrożenie programu szkoleń wolontariuszy
z zakresu zarządzania kulturą na podst. wymiany doświadczeń członków sieci
Trans Europe Halles – case study

12.00 – 13.00
Kamila Kosmalska
Małopolski Instytut Kultury
- Płynna komunikacja na linii instytucja-wolontariusz(e) oraz wewnątrz
instytucji
- Wykład oraz ćwiczenia w grupach

13.00 – 14.30
Monika Gregorczuk, związana z Regionalnym Centrum Wolontariatu - Kraków
profesjonalna trenerka, psycholożka
- MOTYWA(K)CJA, czyli jak współpracować z wolontariuszami
- Szkolenie dot. następujących zagadnień:
- Rola koordynatora wolontariatu: istota kontaktu z wolontariuszem jako
czynnik sukcesu efektywnej współpracy.
- Rodzaje motywacji: co motywuje wolontariuszy?
- Siła „dobrego słowa”: konstruktywna pochwała.
- 101 sposobów na motywowanie: twórczość procentuje.
14.30 – 15.30 Krystyna Marcinkowska, Stowarzyszenie Rozwoju i Integracji Młodzieży
  - Program ,,Młodzież w działaniu'' – zagadnienia organizacyjne, wolontariat
EVS, wskazówki dla koordynatorów.
- Prezentacja + Q&A session

15.30 ZAKOŃCZENIE SYMPOZJUM
+ rozdanie wszystkim uczestnikom po egzemplarzu książki ,,Wolontariat w
kulturze. Projekty pomysły podpowiedzi”.

///////////

W maju odbył się festiwal promujący wolontariat pd "Tymczasowa Strefa
Przetrwania". Program jest dostępny na stronie www.laznianowa.pl

///////////

Tymczasowa Strefa Przetrwania, 10-12, 16-19 maja 2013

 

W ramach Tymczasowej Strefy Przetrwania porozmawialiśmy w Łaźni Nowej o hodowli niezwykłych roślin i o projektowaniu ekologicznym, napiliśmy się herbaty. Nauczyliśmy się które rośliny mają właściwości lecznicze, wsłuchując się w muzykę zespołów UDA i Karpaty Magiczne. Rzeźbiliśmy z gliny, posmakowaliśmy kuchni z innych światów i obejrzeliśmy wystawę zdjęć z Meksyku, a wieczorem zabrzmiały wokół nas dźwięki gongów i mis tybetańskich. Upewniliśmy się, że w każdym z nas drzemie szaman i wykonaliśmy piękne kolorowe rzeźby z papier- mache. Na wszystkie wydarzenia wstęp był wolny.

W kąpiel w GONGU, która  UZDRAWIA.
W świat GLINY, która POŁĄCZY Z ZIEMIĄ.
W świat ROŚLIN, gdzie dowiemy się jak to WSZYSTKO NAPRAWIĆ.
Do FARO w Meksyku, miejsca EKSPLOZJI WSPÓLNOTOWEJ ENERGII.
Do DŻUNGLI, gdzie dowiemy się, że WSZYSCY JESTEŚMY INDIANAMI.
wymieniamy  MOJE NA TWOJE /NASZE NA WASZE

Spontanicznie, intensywnie, bez ideologii

Więcej informacji TUTAJ

///////////

Wyjazdy stażowe

Za nami tygodniowe staże wyjazdowe prawie wszystkich uczestników projektu. Poczynając od września łaźniowi wolontariusze wyjechali do zagranicznych instytucji partnerskich oraz na 74 zjazd członków sieci TEH. Wyjazdy te były okazją do nawiązania nowych kontaktów, możliwością obserwowania metod zarządzania wolontariuszami, zaznajomienia się z profilem danej instytucji, wymiany doświadczeń w zakresie działań kulturalnych.

Uczestnicy projektu odbyli staże w Johan Centrum, Pilzno (Czechy, wrzesień 2012), brali udział w warsztatach, wykładach i szkoleniach podczas 74 spotkania instytucji zrzeszonych w Trans Europe Halles, Goteborg (Szwecja, wrzesień 2012), zawitali do  Mains d'Œuvres (Francja, październik 2012), współpracowali ze Stowarzyszeniem Stanica, Zilina (Słowacja, listopad 2012) oraz z P60 w Amstelveen (Holandia, listopad 2012).

W listopadzie staż w Teatrze Łaźnia Nowa odbyło 4 wolontariuszy wytypowanych przez zagranicznych partnerów projektu.  Tydzień spędzony w Krakowie był również okazją do nabycia nowych umiejętności, obserwacji, poznania nowych ludzi. Ponadto krótka wizyta u Partnerów z Małopolskiego Instytutu Kultury (MIK) pozwoliła na poszerzenie wiedzy młodych ludzi na temat kulturalnej aktywności instytucji  w regionie.  Może raczej ‘na temat działań instytucji kultury w naszym regionie’ ?

Exchange visits


Nearly all participants of our project have already completed their one-week-long internships abroad. Starting in September, Łaźnia Nowa’s volunteers attended the 74th  Trans Europe Halles International Meeting in Göteborg and visited the four institutions which are our partners in the project . The exchange visits were a great opportunity to make new contacts, learn about various methods of volunteer management, get acquainted with our partners’ profiles  and generally exchange experiences in the field of cultural activities.

The group of Polish volunteers from our theatre visited the following institutions: Johan Centrum & Moving Station in Pilsen (Czech Republic, September 2012); Röda Sten Konsthall in Göteborg (Sweden, September 2012 – here the volunteers took part in workshops and attended lectures during the TEH Meeting); Mains d'Œuvres in Paris (France, October 2012); Stanica in Zilina (Slovakia, October 2012); P60 in Amstelveen (Holland, November 2012)

To complete the project, 4 volunteers selected by our foreign partners completed an internship at Łaźnia Nowa in October 2012. The week they spent in Cracow was a chance to acquire new skills, experience Cracovian culture and meet new people.  Moreover, taking the foreign guests to The Lesser Poland Institute of Culture (MIK) on a short visit was a way of deepening their knowledge about the activities of cultural institutions in our region.

//////////

Warsztaty w  Mains d'Œuvres

Od 19 do 21 października 2012 odbywały się  warsztaty w  Instytucji
partnerskiej Mains d'Œuvres. Wykwalifikowana kadra trenerska przeprowadziła
zajęcia na temat „Organizowania, planowania i realizacji wydarzeń
kulturalnych”. Zdobyta wiedza będzie bardzo przydatna w prowadzeniu działań
kulturalnych w tamtym terenie Paryża (przedmieścia). Podczas warsztatów
przeprowadzona została prezentacja dotycząca projektu oraz modelu współpracy
z wolontariuszami i mieszkańcami wypracowanego przez Teatr Łaźnia Nowa.

Workshops at Mains d'OEuvres

Between 19th and 21st October 2012 a series of workshops took place in
Saint-Ouen/Paris. A team of professional  trainers prepared classes on
planning, organizing and conducting cultural events. The host venue - Mains
d'OEuvres from Saint-Ouen - is one of our partners, and therefore the
knowledge acquired by the participants will definitely help them in
organizing cultural events in this suburban area of Paris. During the
workshops  Łaźnia Nowa's training project, as well as our methods of
cooperation with both volunteers and local people, were also presented and
described.

//////////

Warsztaty w P 60

W dniach 5, 12 oraz 26 czerwca odbyły się warsztaty w siedzibie naszego partnera w Amstveleen
koło Amsterdamu (Holandia). Tematem zajęć było „Organizowanie, planowanie i realizacja wydarzeń
kulturalnych”. Uczestnicy warsztatów, tamtejsi wolontariusze, szkoleni przez profesjonalny zespół
trenerów pracowali nad projektami, które mogą być zrealizowane w P 60. Najlepszy pomysł został
wciągnięty w kalendarium imprez wakacyjnych.

Workshops in P60 Centre

A series of workshops on ‘Planning, organizing and conducting cultural events’ took place in
Amstelveen on the 5th, 12th and 26th June 2012. The host venue is our partner – the P60 Cultural
Centre. During these three days the participants – i.e. P60’s volunteers – with help of a team of
professional trainers worked to create projects which could be implemented in P60. The best idea
has been included in the programme of summer events in P60 !

//////////

Cykl warsztatów z zakresu Zarządzania Kulturą dobiegł końca. Jednakże to jeszcze nie koniec przygody! We wrześniu dziesięciu szczęśliwców, najbardziej zaangażowanych wolontariuszy ma okazję wyjechać do jednej z czterech placówek kulturalnych w Europie na tygodniowy wolontariat. Kraje, do których zawitają wolontariusze z Łaźni Nowej, to Holandia, Francja, Czechy i Słowacja.

Warsztaty trwały przez cały rok. Pod czujnym okiem trenerów: Paula Bogena i Sandiego Fitzgeralada uczestnicy trenowali i szkolili woje umiejętności. Po teoretycznej nauce o komunikacji, organizowaniu projektów, zarządzaniu, finansach i sponsoringu, a także dwóch mini projektach – wystawie zdjęć i konkursie na najlepszy projekt dotyczący kultury, zmierzyli się z czymś naprawdę trudnym i interesującym. Wolontariusze podczas ostatnich dni warsztatowych zorganizowali w Teatrze Łaźnia Nowa Pop – up party, czyli Dzień Otwarty Teatru Łaźnia Nowa.
Dowiedli, że nauka nie poszła w przysłowiowy las i stanęli na wysokości zadania. Samodzielnie przygotowane wydarzenie, podczas zaledwie kilku dni, zaowocowało wysoką frekwencją gości z Nowej Huty i pomysłem, by kontynuować takie wydarzenia w wakacje. Więcej szczegółów już wkrótce!

Młodzi ludzie zaangażowali się także silnie w życie teatru – współpracują przy tworzeniu gazety Lodołamacz czy też mieli okazję zaznajomić się z promocją wydarzeń teatralnych i przedstawień.

Szczególne podziękowania należą się oczywiście dyrektorowi teatru Bartoszowi Szydłowskiemu, dzięki któremu warsztaty odbyły się  trenerom z Trans Europe Halles, ale przede wszystkim Małgorzacie Chęcińskiej–Głazik, opiekunce wolontariuszy, która w pocie czoła pracowała, aby wszystko przebiegło jak najlepiej.

Autor: Ania Ledwoń


ENGLISH VERSION:
    
The series of works hops on culture management has finally come to an end. However, this is not the end of our adventure! Ten volunteers, carefully selected from the most engaged participants of our workshops, are going to travel abroad to Czech Republic, the Netherlands, France and Slovakia in order to take part in a week-long volunteering programme. The four cultural institutions which host our volunteers in September are – obviously – members of Trans Europe Halles network.

Our workshops in Łaźnia Nowa lasted for half a year (December 2011 – May 2012). The participants were developing their skills under the supervision of our trainers, Paul Bogen and Sandy Fitzgerald. The volunteers have gained theoretical knowledge in project management, communication, finance and sponsorship and took part in practical activities: organizing mini-photo exhibition and preparing a cultural project.

Finally, the time for something really interesting and challenging had come: the participants of  the last series of workshops have planned and produced a pop up event: Open Day of Łaźnia Nowa. They’ve proved that they are capable of putting their knowledge into practice – and they’ve done a great job! The event (which they’ve organized in just a couple of days) attracted many people from Nowa Huta district. That’s why the theatre has decided to run that sort of pop-up parties in the summertime on a regular basis. More details coming soon!

The young people have also become involved in the life of Łaźnia Nowa Theatre: they help the editors of ,,Lodołamacz” – a magazine issued here, and the theatre staff explained them how to promote performances.

We would like to say a big thank you to Bartosz Szydłowski, the director of Łaźnia Nowa, our two trainers from Trans Europe Halles and – last, but not least – Małgorzata Chęcińska-Głazik, the spiritus movens of the whole workshops project, who took good care of our volunteers :)

Tłumaczenie: Agnieszka Siewicz

//////////

Dzień Otwarty Łaźni Nowej

Wolontariusze Łaźni Nowej na zakończenie swoich warsztatów z zarządzania kulturą przygotowali niemałą atrakcję dla Nowohucian - Dzień Otwarty Teatru Łaźnia Nowa. Na wydarzeniu w dniu 25 maja zjawiło się ponad 60 osób.

Starsze osoby mogły spotkać się we własnym gronie i chwilę odetchnąć przy wspólnej rozmowie i wspomnieniach. Była to także okazja do zwiedzenia murów Teatru i zaobserwowania zmian. Niektórzy mieszkańcy pracowali tam jeszcze, gdy budynek był szkołą. Zjawiło się także dużo rodziców z ich pociechami. Własny kącik do zabaw, teatrzyk, kolorowanki, czytanie książek, to tylko niektóre z atrakcji, w których mogły wziąć udział dzieci pod czujnym okiem wolontariuszek.

Było dużo dobrej zabawy, muzyka na żywo, grill i przekąski! Wszystko, aby mieszkańcy Nowej Huty, sąsiedzi Teatru czuli się komfortowo i dobrze spędzili czas.

A już w wakacje, co piątek, będziecie mogli przychodzić ze swoimi dziećmi na podobnego typu wydarzenie. Ruszą wakacje dla najmłodszych z Łaźnią Nową! Szczegóły już w krótce.

Autor: Ania Ledwoń

//////////

Łaźnia Nowa’s Open Day

All the volunteers who took part in Culture Management Workshops have prepared a great attraction for the local community in Nowa Huta, namely: Łaźnia Nowa’s Open Day. More than 60 people attended this event on the 25th May.

Elderly people had an opportunity to meet with their peers, rest a while in their company and indulge in memories – some of them connected with the very building which nowadays hosts Łaźnia Nowa.
During the Open Day our visitors also had a great chance to join a guided tour of the theatre and see how the building has changed since the times when it served as a school workshop space. Among the people who took the tour were even some of the former employees of the school! We’ve also hosted many children and their parents. In our special kids corner, the youngest theatre goers could choose between various acitivities: puppet theatre, reading fairy tales and chalk drawing, to name just a few, and were supervised by kids-friendly volunteers.

There was a lot of fun, great live music, barbecue and snacks – all this to make our neighbors from Nowa Huta to feel in Łaźnia like at home and to have a good time :)

Now we have a summer-holiday-entertainment option for you! On every Friday, starting from July on, feel free to come to Łaźnia and take part in similar activities as described above – Łaźnia’s Summer Holidays for Children start on the 6th July!

More details coming soon!

Tłumaczenie: Agnieszka Siewicz

//////////

Ostatnia szansa na udział w warsztatach!!! Zajecia odbędą się w dniach 24-26 maja 2012. Tym razem tematem będzie planowanie, organizowanie i realizacja wydarzeń kulturalnych. Warsztay poprowadzi Sandy Fitzgerald, językiem wykładowym jest angielski. Ostatnie wolne miejsca! Zgłoszenia: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.

//////////

W Łaźni Nowej odbył się kolejny, bo już trzeci cykl warsztatów z zakresu zarządzania kulturą. Tym razem zajęcia poprowadził Sandy Fitzgerald – doświadczony trener z Wielkiej Brytanii. Uczestniczny szkolenia dowiedzieli się wiele na temat komunikacji w kulturze. Jak rozmawiać z pracownikami instytucji kultury, jak komunikować się we własnej organizacji, motywować ich, a przede wszystkim jak komunikować się z otoczeniem – publicznością czy instytuacjami powiązanymi – co wcale nie jest rzeczą prostą jak mogli dowiedziecieć się uczestnicy szkolenia.

Z cyklu warsztatów narodził się projekt, który w całości mają przygotować młodzi wolontariusze: Dzień Matki w Łaźni Nowej w stylu street party.

Kolejna edycja warsztatów będzie ostatecznym przygotowaniem, realizacją i ewaluacją projektu. Wszystko w ciągu trzech dni, 24-26 maja! Przygotowania trwają już teraz, a młodzi ludzie pracują nad tym by event przebiegł jak najsprawniej.

Serdecznie zapraszamy jak i do grupy warsztatowej jak i na samo wydarzenie!

//////////

The third series of cultural management workshops for volunteers took place in Łaźnia Nowa Theatre at the end of April. This time the workshops leader was Sandy Fitzgerald – an experienced trainer from the UK.

Participants learned a lot about communication in culture: how to talk with the staff of cultural institutions, how to motivate them, how to communicate within your organization and how to communicate with institutions you cooperate with and with your audience – which, apparently,  is not an easy thing to do...                           

       The whole series of our workshops sparked off an interesting event, inspired by Łaźnia Nowa’s mission and focused on the local community: a street-party-style Mother's Day. The next edition of our workshops is dedicated to this event: the volunteers are going to plan, organize and evaluate the whole project in just 3 days (24th-26th May). Right now our young participants have started their work in hopes to ran the whole event as smoothly as possible.
We invite You to join our workshops and to come to the street party on Friday, the 25th May!

//////////

Lista uczestników warsztatów nr 3 została zamknięta

//////////

W dniach 26-28 kwietnia 2012 r. w Teatrze Łaźnia Nowa odbędzie się trzeci cykl szkoleń dla wolontariuszy z zakresu zarządzania kulturą. Dwie poprzednie odsłony warsztatów cieszyły się niezwykłym zainteresowaniem ze strony młodych ludzi. Tym razem tematem szkolenia będzie „Komunikacja w kulturze”, a zajęcia poprowadzi doświadczony trener Sandy Fitzgerald.  Podczas trwania projektu wyłoniona została grupa 10 osób, która bierze udział w całym przedsięwzięciu (4 cykle warsztatowe, staże zagraniczne, mini projekty). 

Zajęcia prowadzone są w języku angielskim.

//////////

On the 26-28th April a third series of workshops on culture management takes place in Łaźnia
Nowa Theatre. The two previous editions attracted interest of many young people. This time
we’re going to focus on communication in the field of culture, and the workshop leader is an
experienced trainer Sandy Fitzgerald.

During the project a group of 10 people is going to be selected and they will take part in all
four workhops’ series and mini-projects as well as go for an internship abroad.

But a couple of seats in the ‘open group’ are still available! The number is limited so hurry up
– if you’d like to join us, send your CV as soon as possible to: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.

(Our workshops are in English so fluency is an initial requirement for candidates)

//////////

W dniach 1-3 marca 2012 roku odbyła się druga odsłona warsztatów z zakresu Zarządzania Kulturą. Wiodącym tematem tej edycji były finanse i sponsoring, a w murach Łaźni Nowej ponownie gościliśmy Paula Bogena, który poprowadził cały trzydniowy cykl. Grupa kreatywnych osób dowiedziała się jak pisać wnioski i aplikacje o dofinansowanie oraz granty. Wolontariusze dowiedzieli się jak pisać budżety, cash flow oraz bilanse – wiedza z pozoru nudna, podana była w tak ciekawy sposób, że nawet większość humanistów na sali dostrzegła uroki cyfr.

             Zwieńczeniem warsztatów były praktyczne ćwiczenia: wymyślenie projektu oraz przekonanie trenera – Paula oraz Gosi – koordynatora projektu, że to właśnie to,  nie inne przedsięwzięcie powinno dostać grant na realizację. Młodzi ludzie poradzili sobie niejednokrotnie lepiej, niż profesjonaliści.

            W międzyczasie dowiedzieliśmy się, kto wyjedzie do 4 zagranicznych placówek na międzynarodowy wolontariat.  3 dni intensywnej pracy, integracji i wiedzy minęły w mgnieniu oka!!! (relacja: Ania Ledwoń)

//////////

From the 1st to 3rd March 2012, the second series of workshops on cultural management took place
in our venue. The leading topic was connected with money – Paul Bogen was our guest again and he has run the workshops, teaching volunteers about finance, fundraising and sponsorship in cultural institutions.

Our group of creative volunteers learned how to write successful grant applications, budgets, cash
flows and balance sheets. Although this may seem a little bit boring, our trainer has put it in such interesting words that even those of us who are students of humanities were able to discover the secrets of numbers…

On the last day of the workshops we had to put the newly acquired knowledge into practice. We
were divided in groups - each group of volunteers had to plan a project, including its budget, and then
convince Paul Bogen and Gosia Głazik (who is our coordinator) that from all four groups it was ours which deserved a production grant. Without false modesty we can say all the groups have done pretty well, even better than some professionals! ;)

In the meantime a list of volunteers who are going to go for an internship abroad has finally been
announced.

These three days filled with intensive work passed in the blink of an eye !!!

//////////

1-3 marca 2012 warsztaty z zakresu zarządzania kulturą - odsłona druga!!!
Tym razem tematem będzie zdobywanie funduszy i finansowanie. Są jeszcze ostatnie wolne miejsca. Na zgłoszenia wraz z CV czekamy pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi. do piątku 24 lutego 2012

//////////

The second series of workshops on cultural management takes place on the 1st – 3rd March !!!

This time we are going to focus on finance and fundraising. There are still some places left so
we are waiting for your applications until Friday the 24th February – simply send your CVs to
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.

//////////

W dniach 1-3.12.2011 r. w Teatrze Łaźnia Nowa odbywały się pierwsze warsztaty
z zarządzania kulturą. Gościliśmy w teatrze 25 kreatywnych, młodych osób, które
zainteresowane są wolontariacką współpracą z instytucjami kultury. Warsztaty prowadzone
były przez Paula Bogena, trenera mającego doświadczenie w opracowywaniu tego typu
zajęć. Przez trzy dni uczestnicy warsztatów szkolili się w zakresie zarządzania projektami.
Praktycznym efektem ich działań była wystawa „Moja Nowa Huta”, na zorganizowanie której
każda grupa miała TYLKO 24 godziny. Rezultaty ich pracy można obejrzeć w zakładce
Dokumentacja filmowa i fotograficzna.

Następny cykl warsztatów będzie odbywał się w dniach 1-3.03.2012 r.

29.11.2011 r. Rekrutacja trwała aż trzy dni!!! Zainteresowanie
projektem przerosło nasze oczekiwania - przyjęliśmy ponad 80 aplikacji, a miejsc, które
możemy zaoferować wolontariuszom, mamy tylko 25 (z tego 10 dla osób, które wezmą udział
w całym projekcie).

//////////

From 1st to 3rd December 2011, the first workshop in culture management was held at
the Łaźnia Nowa Theatre. We hosted 25 creative young people interested in non-profit
cooperation with institutions of culture. The workshop was run by Paul Bogen, a trainer
experienced in developing such activities. For three days, participants in the workshop learnt
project management. The practical output of their activity was the exhibition Moja Nowa
Huta, whose organisation each of group had to enclose in no more than 24 hours. The results
of their work are available from the “Film and photo documentation” tab.

The following series of workshops will be held from 1st to 3rd March 2012.

29th November 2011: recruitment to the first stage of the project is complete! The interest
in the project exceeded our expectations, as we received more than 80 applications, and are
capable to offer only 25 places for the volunteers, of which only 10 people will participate in
the entire project.

Tłumaczenie: Agnieszka Siewicz